fredag 2. september 2016

Reiseklar?

Med bare noen dager igjen til avreise er jeg midt inne i de siste forberedelsene. Kofferten fylles sakte, men sikkert opp, og jeg går med sommerfugler i magen. For å være ærlig gru-gleder jeg meg litt til å reise. Jeg vet at det kommer til å bli hektisk, i og med at jeg skal jobbe fulle dager, men også er nødt til å henge med på undervisningen hjemme. I tillegg skal jeg jo føre logg fra praksis og skrive blogginnlegg. Samtidig vet jeg at de fem ukene kommer til å gå fort, så det er bare å henge i og utnytte tiden jeg har der!


Vi skal bo og jobbe i Cork - den andre største byen i Irland, etter Dublin.


Arbeidsplassen min i Irland er en montessoriskole. Jeg har vært inne på nettsiden og lest om skolen, og jeg har undersøkt hva montessoripedagogikken går ut på. Og nå må jeg si at jeg ser veldig optimistisk på det. Grunnleggeren av den første montessoriskolen, Maria Montessori, mente at barns læring ikke skal påtvinges av voksne, men komme av indre motivasjon. Barna skal få lov til å drive med aktiviteter som gir dem glede og mestringsfølelse, og det fokuseres på selvstendighet. Jeg har også fått et inntrykk av at det er et stort fokus på disiplin på skolen, og det å vise respekt for andre medmennesker. Det blir kjempespennende å studere likheter og forskjeller ved en privatskole i Irland, og den norske offentlige skole – der jeg har vært et år i praksis.

Jeg sparer å snakke om kulturforskjeller, normer, språkproblemer og boforhold til jeg faktisk har opplevd det. Følg med, så får du lese om det også :)


Aavodem gujhth, men rovnege aaj sjædta. Skåajjesne jååktan mïnnim ussjedim galkem dam ånnetji ohtselidh, læjhkan jis luste sjædta staaresne årrodh. Bïllem galkem gåetiem saangerdidh jis im lyjhkh debpene årrodh. Dle joekoen geerjene juktie golme voelpigujmie vualkam. Vïjhte våhkoeh badth nuekies munnjien, dan gaavhtan skuvlebarkojne aaj tjïehtem gïehtelidh. JÏH sjïdtem vætnoem ohtselidh. Sovmem tjïehtem gåaromem meatan vaeltedh, læjhkan jis jaahkam im asth dejnie...

Galkem pryövedh ovmessie aati bïjre saemiengïelesne soptsestidh, juktie edtja gieltege årrodh lohkedh :)


- Jonill

Bildet er hentet fra:

1 kommentar:

  1. Ian og Daniel ser veldig snille ut. Det er de sikkert også:)
    Det er interessant å lese om forskjellene fra det du er vant til. Lykke til videre, tida går fort!
    Hilsen Pål

    SvarSlett