mandag 15. august 2016

Hei

Hei! Jeg heter Jonill, er ei jente på 19 år og lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget, samt elev ved Raufoss vgs. Jeg går en linje som heter TAF (Tekniske allmennfag), som gir meg muligheten til å ta både fagbrev og spesiell studiekompetanse i løpet av 4 år. Jeg er nå så heldig å ha fått muligheten til å reise til Irland denne høsten, som en del av læretiden. Der skal jeg følge et Erasmus+ -program gjennom Internasjonalt Servicekontor, og jobbe som barne- og ungdomsarbeider. Ordinære lærlinger blir utplassert i 14 uker, men på grunn av at jeg også går skole, kan jeg ikke være borte i mer enn 5 uker. Det er uansett en fin måte å se hvordan arbeidslivet er i et annet land, og jeg håper på å lære masse :)

I dag har jeg vært på destinasjonsmøte sammen med de sju andre lærlingene som også skal reise til Irland. Tre av dem er TAF-elever ved Raufoss, så jeg kjenner dem godt fra før. Dette var det siste møtet vi skal ha før vi drar, og vi har dermed skrevet kontrakt og fått all den resterende informasjonen vi trengte. Jeg ser veldig positivt på det å reise sammen med den herlige gjengen, og tror det kommer til å bli en flott opplevelse! Jeg kommer til å blogge mer om destinasjon, forberedelser og forventninger senere, så følg gjerne med :) 


Går du også yrkesfag og har lyst til å søke om et utenlandsopphold, så kan du gå inn på http://www.reisut.no/ og lese mer.



Hej! Mov nomme Jonill, jïh manne 19n jaepien båeries. Daan tjaktjen åadtjoem Irlandese vuelkedh maana- jïh noerebarkijinie barkedh, jïh dïsse aavodem. Daesnie maahtah mov vuelkemen bïjre lohkedh. Tjïehtem jïjnjemes daaroengïelesne tjaeledh, men galkem aaj pryövedh boelhketjem saemiengïelesne fïerhten aejkien tjaeledh. Luste jis sïjhth bloggem dåeriedidh! 


- Jonill

2 kommentarer: